۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

پیشنهادهایی برای اردیبهشت:خوش باش دمی...

اردیبهشت ، ماهی سرشار از مناسبتهای زیبا و دوست داشتنی است که اتفاقا چندان هم سنخیتی با علایق دستگاه تبلیغات رسمی کشور ندارند . آغاز این ماه با بزرگداشت حضرت سعدی است و در پایان با بزرگداشت مقام حضرات فردوسی و خیام همراه می شود . در این میان مناسبتهایی مانند روز خلیج فارس ، روز صنعت برق ، روز معمار و روز میراث فرهنگی هم وجود دارند که در مجموع به اردیبهشت ، شخصیتی فرهنگی می دهند . مقدم بر این مناسبتها باید بهشتی شدن طبیعت و آب و هوای سراسر ایران زمین در این ماه را نیز به خاطر داشت .

در هر حال ، پیشنهادهای اردیبهشتی نگارنده چندان بی ارتباط با مناسبتهای مورد اشاره نیست . نخستین پیشنهاد این وبلاگ برای مطالعه در ماه اردیبهشت ، گلستان سعدی است . اثری با نثر مسجع که شاید اکثر ایرانیان علیرغم ابراز ارادت به نویسنده آن و استفاده از بعضی حکایات و اشعار و امثال آن ، هرگز به طور کاملی موفق به مطالعه آن نشده اند . نگارنده نیز معترف است که به جز دو باب نخستین گلستان ، سایر ابواب را کامل نخوانده و به صورت جسته و گریخته و مناسبتی نگاهی به بعضی حکایات آنها داشته است . به هر حال مطالعه این شاهکار مسجع ادبیات پارسی که افزون بر ارزش ادبی ، واجد تجارب و نکات قابل توجه فراوان در حوزه های گوناگون است ، آن هم در اردیبهشت ماه جلالی که ماه سعدی و گلستان است ، خالی از لطف نخواهد بود .

پیشنهاد دوم این وبلاگ برای مطالعه در اردیبهشت ماه نیز از قضا مشهورترین و باسابقه ترین نمونه ادبیات کلاسیک ایرانی است . شاهنامه فردوسی ، بی شک اثری است که در حفظ زبان و خط پارسی و بیان بخشهایی از تاریخ ایران زمین در برابر هجوم اعراب ، نقشی موثر ایفا کرده است . این اثر مهم ادبیات پارسی نیز برعکس اثر و نفوذی که در کلام و حافظه بیشتر ایرانیان داشته و دارد ، کمتر توسط آنها به طور کامل خوانده شده است . به نظر می رسد در ماهی که بیست و پنجمین روز آن به بزرگداشت مقام فردوسی حکیم اختصاص یافته است ، شروع مطالعه شاهنامه ، می تواند فراهم کننده فرصتی برای آشنایی بیشتر با بخشهایی از تاریخ ایران و در عین حال آشنایی با دریایی از واژه ها و ترکیبات کمتر شناخته شده زبان پارسی باشد .

شکی نیست که مطالعه این آثار بسیار شیرین تر و مفیدتر از اتلاف وقت در برابر سیمای میلی عزت ضرغامی و شرکاست و برای جماعتی که مدتهاست به تحریم برنامه های سیمای ضرغامی مبادرت کرده اند ، فرصتی مغتنم به منظور مطالعه این آثار ارزشمند فراهم است .

در حوزه موسیقی نیز مانند پیشنهادهای مطالعاتی ، دو اثر را که هر دو متناسب با مناسبت و حال و هوای اردیبهشت ماه هستند ، به خوانندگان این وبلاگ پیشنهاد می دهم .

نخستین ، آلبومی است با آهنگسازی ارشد تهماسبی و صدای سالار عقیلی که گروه دستان اقدام به اجرای موسیقی آن کرده است . "سعدی نامه" نام این آلبوم شنیدنی است که اکثر تصنیفهای آن در دستگاه چهارگاه ، به وسیله آهنگساز ساخته شده اند . در این میان تصنیف سرو چمن تنها تصنیف آلبوم است که در دستگاه همایون ساخته و اجرا شده است . چنانکه ارشد تهماسبی در معرفی این آلبوم نوشته است شعرها را با تفال به دیوان سعدی برگزیده و به جز یک شعر ، روی سایر اشعار مورد استفاده در آلبوم تا پاییز 84 که زمان ضبط این آلبوم بوده است ، کاری در حوزه موسیقی صورت نگرفته بود . قابلیتها و نظم گروه دستان نیز ، نیاز به توضیح اضافه ندارد و پیشتر در پیشنهاد نوروزانه به آن اشاره کرده بودم .

و اما ، آخرین پیشنهاد اردیبهشتانه باز هم در حوزه موسیقی ، اثری است که بی شک در تاریخ موسیقی ایرانی کم نظیر و شاید هم بتوان گقت بی نظیر است . آلبومی که آهنگساز آن فریدون شهبازیان ، خواننده آن محمدرضا شجریان و گوینده متن آن احمد شاملوست و کلام اثر نیز ، تمام و کمال از حضرت خیام است . به نظر نمی رسد که برای بیان ارزش چنین اثری نیاز به سخن دیگری باشد . شنیدن آلبوم "رباعیات خیام" را که حاصل یک همکاری تاریخی بزرگان موسیقی و ادبیات معاصر بر روی اشعار یکی از فیلسوفترین شعرای تاریخ حکمت و ادب ایران است ، به تمامی مخاطبان عزیز و علاقمندان فرهنگ و هنر ایرانی توصیه می کنم .

و حسن ختام دیباچه اردیبهشتی این وبلاگ را به رباعی زیبایی از حکیم خیام اختصاص می دهم که در آلبوم مورد اشاره به زیبایی با دکلمه زنده یاد احمد شاملو و صدای استاد شجریان ، اجرا شده است :

می نوش که عمر جاودانی این است

خود حاصلت از دور جوانی این است

هنگام گل و مل است و یاران سرمست

خوش باش دمی که زندگانی این است


هیچ نظری موجود نیست: