۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

پیشنهادهایی برای خرداد پر از حادثه

از آنجا که همه ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم ، پس نیازی به طول و تفصیل مقدمه بحث نیست و بی مقدمه اضافی ، پیشنهادهای خردادیم را به شرح زیر اعلام می کنم :

1- تماشای دوباره مناظره های تلویزیونی سال گذشته میان آقایان میرحسین موسوی و کروبی با آن آقا را به شدت توصیه می کنم . هر دو فیلم را به سادگی می توان ، تهیه نمود . تماشای مناظره های مذکور بعد از گذشت یک سال ، نشان می دهد که چگونه همه آنچه که موسوی و کروبی نسبت به آن ابراز نگرانی می کردند ، در طول یک سال گذشته به وقوع پیوست . در مناظره میرحسین موسوی با آن آقا که به اعتقاد نگارنده ، رفتار و گفتار آن آقا نمایانگر حضیض اخلاقی حاکمان و صاحبان قدرت در یک حکومت مدعی دینداری بود ، موسوی خطاب به آن آقا گفت که من شما را متهم به دیکتاتوری نمی کنم ، اما رویه ای که در پیش گرفته اید بی شک منجر به دیکتاتوری می شود . و چه راست می گفت ! تماشای مجدد آن مناظره ها ، اگر چه ممکن است تداعی گر خاطرات ناخوشایند یک سال اخیر باشد ، اما از آن جهت خوب است که می بینیم عوام فریبی و دروغگویی چگونه در یک برنامه زنده با بییندگان میلیونی ، ژست مظلومیت و قیافه حق به جانب گرفت .

2- بهترین موسیقی برای خرداد ماه ، مجموعه "چاووش سبز" است . این مجموعه که با الهام گرفتن از سلسله آثار چاووش به این نام ، معروف شده است ، تلفیقی از آثار موسیقایی پدیدآمده در ماههای بعد از انتخابات و برخی آثار موسیقی مربوط به سالهای انقلاب 57 است که اتفاقا در همان مجموعه چاووش موجود بودند . از جمله کارهای شنیدنی چاووش سبز ، تصنیف زبان آتش با صدای استاد محمدرضا شجریان است . بدیهی است که این اثر در فروشگاههای شهر فروخته نمی شود و باید آن را از دوستان و آشنایان تهیه کنید .

3- کتابی که خواندن آن را در این ماه پیشنهاد می کنم ، مکتب دیکتاتورها ، نوشته اینیاتسیو سیلونه با ترجمه مهدی سحابی است که نشر ماهی آن را منتشر نموده است . داستان ، بیانگر گفتگوهای سه جانبه یک سیاستمدار آمریکایی به نام آقای دبلیو ، مشاور او به نام پرفسور پیکاپ و یک اندیشمند ایتالیایی در تبعید به نام تومازوی کلبی می باشد . آقای دبلیو و پرفسور پیکاپ در سالهایی که حکومتهای دیکتاتور فاشیستی و نازیستی در اروپا حاکمند به این قاره سفر کرده اند تا با رموز دیکتاتوری آشنا شده و در بازگشت به آمریکا بتوانند در آن کشور اقدام به برپایی یک حکومت دیکتاتوری کنند . به این منظور تصمیم می گیرند از مشاوره تومازوی کلبی که به نظر می رسد به نوعی نماینده شخصیت سیلونه در این داستان است ، استفاده کنند . در جایی از این گفتگوی سه جانبه کلبی به خرافه گرایی به عنوان یکی از عوامل مهم در پذیرش حاکمیت دولتها از سوی توده ها اشاره می کند و می گوید : "خطرناکترین خرافه ها ، آنهایی است که برای همه عادی و متداول شده و حتی متوجه خرافه بودن آنها هم نمی شویم" . به هر حال ، مطالعه دقیق و چندباره این کتاب را به همه دوستان توصیه می کنم .

4- و اما ، پیشنهاد می کنم فراموش نکنیم که خرداد گذشته چه حال و هوایی داشتیم و یادمان نرود که سال گذشته در شب 14 خرداد در تلویزیون چه صحنه هایی در قالب یک مناظره به تصویر کشیده شد و فراموش نکنیم که در بعد از ظهر 18 خرداد ، بزرگترین زنجیره انسانی با رنگ سبز در کشور تشکیل شد و روز 19 خرداد یک تجمع میلیونی با رنگ سبز در ورزشگاه حیدرنیا تشکیل شد و روز 22 خرداد ، چه ها که نشد و روز 25 خرداد میلیونها انسان با انسانی ترین شکل ممکن ، اعتراضشان را در سکوت فریاد زدند و روز 28 خرداد از میدان توپخانه تا میدان انقلاب ، جمعیت در هم انباشته با سکوتشان ، خیلیها را کر کردند و از روز جمعه 29 خرداد می گذریم ولی فراموش نمی کنیم که در روز 30 خرداد خونها ریخته شد و ندایی به آسمان رفت .

5- قبلا هم گفتم که در خرداد ماه مانند همه یازده ماه قبل ، هرگز از پیام کوتاه استفاده نخواهم کرد و به جز موارد خاص و ضروری از تلفن همراه استفاده نمی کنم و صدا و سیمای عزت ضرغامی را نخواهم دید و اگر برای راهپیمایی 22 خرداد مجوزی صادر نشود ، در این روز از منزل خارج نشده و در محل کار حاضر نخواهم شد . والسلام .


هیچ نظری موجود نیست: