۱۳۸۹ اسفند ۲۳, دوشنبه

ژاپن دوباره بر می خیزد!خوش به حال نوع بشر!

زلزله 9/8 ریشتری ، سونامی هولناک ، دو انفجار در نیروگاه اتمی ، فوران آنش فشان و ...! هر یک از این رخدادها به تنهایی کافیست تا کشوری و ملتی را کاملا فلج کند و زندگی عادی آنها را مختل نماید . اما گویی برای مردم ژاپن ، پیشامد همه این رخدادها به طور همزمان ، عاملیست برای سنگ محک زدن به اراده جمعی و عزم ملی ! و شاید از همین رو می توان گفت که مصیبت امروز مردم ژاپن برای آینده نوع بشر واجد محاسن بسیار خواهد بود .

در سنگینی مصیبت وارده بر مردم ژاپن و عمق انسانی فاجعه به وجود آمده هیچ شکی نیست . ولی آنچه که با اطمینان می توان بیان کرد این است که ملت ژاپن با پیشینه ای که دارد به زودی از زیر بار آوار مصیبت بیرون می آید و با صلابت و امید به چاره اندیشی برای پیشگیری از وقوع رخدادهای مشابه درآینده خواهد پرداخت و این دقیقا همان نقطه بهره مندی بشریت از این روحیه ژاپنی است . مردم ژاپن ، مصیبت رخداده را تبدیل به فرصتی برای خود و برای همه انسانها خواهند کرد . ژاپن دوباره روی پا خواهد ایستاد و ققنوس وار از خاکستر مصیبت شعله خواهد کشید چرا که :

1- مردم ژاپن ، بار فاجعه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را بر دوش کشیدند اما کمر خم نکردند تا کشور خود را تبدیل به یک قدرت جهانی انکارناپذیر نمایند .

2- ژاپنیها سرشار از احساس مسئولیت هستند . صحنه تلاش کارمند زن در لحظه وقوع زلزله برای جلوگیری از سقوط لوازم و اسباب موجود در قفسه های محل کار ، توام با تلاش برای حفظ تعادل خود ، نشان از این حس مسئولیت ژاپنی داشت .

3- ژاپنیها ، روحیه جمعی و گذشت از منافع شخصی را در تار و پود شخصیتشان تنیده اند . از این رو وقتی برای دریافت کمک یا استفاده از خدمات امدادی صف می کشند ، نه کسی نوبت کس دیگری را می گیرد ، نه یکدیگر را هل می دهند و نه شرایطی ایجاد می شود که نیروهای امداد وادار به فرار از مردم جویای کمک شوند . مقدم بر همه اینها همان نفس صف کشیدن در چنین شرایطی ، به جای هل دادن و مبارزه کردن برای عقب راندن سایرین است .

4- ژاپنیها ، اهل قانون هستند . یکی از شاهدان عینی در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله و سونامی در گفت و گو با بی بی سی فارسی به این نکته اشاره کرد که رانندگان ژاپنی در آن ساعات ، حتی در خلوت ترین نقاط توکیو ، به هیچ عنوان چراغ قرمز را ندیده نمی گرفتند و برای عبور از چهارراه منتظر چراغ سبز می ماندند .

5- مسوولان ژاپنی علیرغم همه توانمندیها و پتانسیلهای موجود ، به جای آنکه در اندیشه مدیریت جهان باشند ، در پی اداراه اثربخش و کارای کشور خودشان هستند و از این رو چراغی را که به منزل رواست در مسجد روشن نمی کنند .

6- ژاپنیها مردمانی کم حاشیه هستند . آنقدر که اگر حوادث طبیعی یا پیشرفتها و دستاوردهای علمی یا موفقیتهای ورزشی آنها نباشد ، کمتر پیش می آید که درصدر اخبار جهان قرار گیرند .

7- مسوولان ژاپنی آنقدر شجاع و صادق هستند که مسوولیت عملکرد خود و اشتباهاتشان را بر عهده بگیرند و در این راه تا آنجا پیش می روند که عطای قدرت و مسوولیت را به لقای لبخند رضایت مردمشان ببخشند . تصور کنید اگر چنین نبود ، لابد سخنگوی دولت ژاپن پس از انفجار نیروگاه فوکوشیما رو به دوربین به مردم می گفت خوشبختانه تلفات انفجار نیروگاه هسته ای از استانداردهای جهانی پایننتر است !!!

8- و خلاصه اینکه ژاپنیها چون ژاپنی هستند دوباره برمی خیزند و آنکه از این روحیه قوی و ستودنی مردم ژاپن منتفع می شود همه نوع بشر است که چشم انتظار دستاوردهای بزرگ این مردم از زیر آوار مصیبت است .


هیچ نظری موجود نیست: