۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

پیرامون سند شخصی زندگی شهروندی

نگارش پیش نویس "سند شخصی زندگی شهروندی" با واکنش بسیار مناسب دوستان و خوانندگان این وبلاگ مواجه شد . به این معنا که ضمن استقبال از نفس نگارش چنین سندی ، نقدهای بسیار منطقی و منصفانه ای برای نگارنده ارسال شد . در عین حال پرسشهایی پیرامون آن مطرح شد که نگارنده را بر آن داشت پیرامون فلسفه نگارش سند و آنچه که در آن آمده است توضیحاتی را ارائه نماید :

1- چنانکه در مقدمه متن مذکور نیز نوشته بودم ، ایده نگارش این مطلب بر پایه ماهیت "هر سرباز یک فرمانده" جنبش سبز شکل گرفت و بر این باورم که افراد جامعه که دل در گروی فردایی بهتر برای این آب و خاک دارند ، باید برای زندگی شهروندیشان ، مبانی و اصولی را تعریف نمایند . از این رو متن مذکور در حکم پیشنهادهای شخصی من بود و بر این باور بودم که چیزهایی را که می توانم به آنها پایبند بمانم و عملی نمایم مکتوب کنم .

2- می دانم که بسیاری از دوستان نیز در اندیشه انجام چنین حرکتی بوده اند و شاید هم در این زمینه در عرصه های شخصی خود ، پیشقدم شده اند اما بنا به دلایلی همچون ، نگرانی از واکنش اشخاص یا گروههایی که خود را سردمدار حرکتهای اعتراضی مدنی می دانند و یا رودربایستی با این اشخاص و گروهها از انتشار آن در یک عرصه نسبتا عمومی پرهیز نموده اند . از آنجا که بر این باورم برای رسیدن به حق طبیعی "زندگی خوب و محترمانه" ، هیچ یک از ایرانیان بر دیگری تقدم ندارد و همه باید صاحب این حق باشند ، آنچه را که شخصا می توانم در این راستا انجام بدهم در معرض نگاه و قضاوت دوستان گذاشتم .

3- همانگونه که در متن مذکور نیز تاکید کردم ، پیشنهاد نگارنده این است که هر ایرانی یک سند اینچنینی برای زندگی شهروندی در سال نو ، تهیه نموده و حتی الامکان آن را در اختیار سایرین نیز بگذارد . در همین جا اعلام می کنم که این وبلاگ با کمال میل آماده انتشار سند شخصی زندگی شهروندی کلیه دوستان و مخاطبان گرامی می باشد . حسن نگارش چنین سندی توسط هر شهروند در آن است که چهره های شاخص و برنامه ریزان حرکت اعتراضی امکان آگاهی از توانایی ، ظرفیت و حتی پیشنهادهای یکایک شهروندان را پیدا کرده ، برای برنامه ریزی و پیشبرد حرکت مدنی می توانند میانگین توانمندی و خواست مردم را در نظر بگیرند .

4- تاکید کردم که متن مذکور در حکم پیش نویس بوده و بیشتر جهت فتح باب در اختیار دوستان قرار گرفت و مسلما در آینده نه چندان دور ، اصلاح شده و ویرایش جدید آن را با لحاظ کردن بخشی از پیشنهادها و نقدهای دوستان در معرض نقد و نظر مخاطبان قرار خواهم داد .

5- شکی نیست که آنچه به عنوان جنبش سبز در ایران ما شکل گرفته است جنبش زندگیست و هرگز در پی جدایی افکنی مردم یا متلاشی کردن روابط انسانی شهروندان ایرانی نیست . جنبش سبز ، جنبشی متکثر است که می خواهد به محض به بار نشستن ایده ها و آرمانهایش (که یادآوری می نمایم در قالب عبارت "زندگی خوب و محترمانه" قابل تخلیص است) ، حق شهروندی و زندگی مخالفانش را تامین نماید . از این رو آنچه در متن سند نوشته می شود افقی جز نیل به آن آرمان را متصور نیست .

6- بر این باورم که اگر زمینه های فرهنگی یکایک افراد جامعه ایرانی اصلاح نشود و روحیه استبداد زدگی ، قهرمان پرستی و دیکتاتور پروری در میان ایرانیان دچار تغییر نشود ، هر حرکت و تغییر در ساختارهای حاکمیت ، پس از مدتی به بازتولید مناسبات سابق منجر خواهد شد و شکی نیست که شرایط امروز جامعه ، نماد و نمودی برای اثبات این ادعاست . از این رو مناسب است هر ایرانی همزمان با پیگیری حقوق و مطالبات تضییع شده خود از سوی حاکمیت ، اصلاح خود و تلاش برای آگاه نمودن اطرافیان را نیز آغاز نماید . از این رو انتشار چنین سندی می تواند به منزله میثاقی برای شروع یک حرکت جمعی با هدف اصلاح فردی یکایک ما ایرانیان باشد .

7- در نهایت ، تکرار می کنم که بازخورد انتشار این مطلب بسیار امیدوارکننده و مثبت بود و بار دیگر ضمن اعلام آمادگی برای دریافت پیشنهادهای مخاطبان گرامی و انتشار سندهای شخصی همراهان این وبلاگ ، از همه دوستانی که اقدام به نقد یا ارسال پیشنهاد برای بهبود سند شخصی زندگی شهروندی اینجانب کردند ، صمیمانه تشکر نموده و امیدوارم سال نو و دهه جدید خورشیدی ، با همت و همدلی یکایک ایرانیان میهن دوست ، نوید بخش فردای روشن و سبز برای ایران باشد که به قول سیاوش کسرایی :

وطن! وطن! تو سبز جاودان بمان که من
پرنده‌ای مهاجرم که از فراز باغ باصفای تو
به دوردست مه‌گرفته پر گشوده‌ام

در فردای روشن این سرزمین ، شاید من نباشم ! اما ایران ، ایران خواهد ماند .

توضیح: بعضی از دوستان به کرات از فونت مطالب وبلاگ انتقاد کردند که امیدوارم فونت جدید ، نظر آنها را تامین نماید .


هیچ نظری موجود نیست: