۱۳۹۰ خرداد ۲۱, شنبه

امنیت اخلاقی و اجتماعی

جانشین فرمانده ناجا می گوید آنتنهای ماهواره را برای حفظ امنیت اخلاقی جامعه جمع آوری می کنند . در جای دیگری می گوید به منظور حفظ امنیت اخلاقی جامعه با بدحجابی برخورد می کنند . امام جمعه مشهد می گوید دخترانی که موی سرشان از روسری بیرون است مانند درندگان هستند و طیبعتا برای امنیت اخلاقی جامعه مضر (همگی نقل به مضمون) .

چه هیجان انگیز است که این حضرات صاحب منصب و مسوول ، بعد از سی و سه سال حکمرانی تمام و کمال بر تمامی شوون زندگی شخصی و اجتماعی ایرانیان ، جامعه ای ساخته اند که گویی امنیت اخلاقیش به آنتن ماهواره و سر زلف دختران و زنان گره خورده و هر یک را که باد تکانی بدهد ، به تبع آن امنیت اخلاقی هم بر باد می رود . با همین دیدگاه چاره ای نیست که بگوییم اگر در نزدیکی دانشگاه مشهد ، به دختر دانشجو چنان تجاوز می کنند که دچار جراحتهای عمیق می شود ، یا در خمینی شهر ، زنان حاضر در یک مهمانی خانوادگی مورد تجاوز افراد مهاجم قرار می گیرند و یا در بازداشتگاه کهریزک به پسران و دختران تجاوز می شود ، همگی به خاطر نقش مخرب آنتنهای ماهواره و زلف بر باد رفته دختران و زنان است !

و چه ساده انگارانه است ، پذیرش چنین استدلال بی مایه و بی ارزشی ! شاید آقایان سوراخ دعا را گم کرده اند و نمی دانند این امامزاده ای که به آن دخیل بسته اند ، هرگز حاجتی را روا نمی کند .

شاید هم این عزیزان مسوول صاحب منصب شیفته خدمت و نه تشنه قدرت ، معنای امنیت اخلاقی و اجتماعی را نمی دانند که اگر می دانستند هر واژه و عبارت و مفهومی را با استدلالهای آنچنانی به سخره نمی گرفتند . کاشکی می شد برای لحظه ای هم که شده این حضرات را از شر دیدگاه ماکیاولیستی ، توجیه وسیله به وسیله هدف رهانید تا بدانند آنچه که امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه را تهدید می کند ، نه آنتن ماهواره است و نه موی سر اناث ! اگر قرار باشد مسببی برای تهدید امنیت اخلاقی جامعه ذکر شود ، پیش از هر چیز باید از بی اخلاقی صاحبان قدرت و اصحاب آنها گفت . آنچه که تهدیدی برای امنیت اخلاقی یک جامعه است تبدیل شدن رذایل اخلاقی به فضیلت در رفتار و گفتار مسوو لان است ! آنجا که صاحب منصبان آنقدر دروغ می گویند که دیگر برای دروغگویی ، قبحی باقی نمی ماند . تهدید واقعی برای امنیت اخلاقی و اجتماعی ، آن مسوولی است که آنچنان بد و غیرمسوولانه ایفای وظیفه می کند که در نتیجه عملش ، برای جامعه جز نکبت و سیاه روزی نمی ماند و اقتصاد یک کشور چنان ویران می شود که بنگاههای اقتصادی یکی بعد از دیگری به ورطه نابودی بیفتند و کارکنان و کارگرانش ، یکی بعد از دیگری بیکار شوند و برای امرار معاش پای در راههای ناصواب بگذارند . چنین است که در جامعه ای آمار زورگیری و سرقت و جنایت و فحشا بالا می رود و چه طنز تلخی ، که مسوولان عامل این همه در هم ریختگی را آنتنهای ماهواره و بدحجابی زنان می دانند ! امنیت اخلاقی جامعه وقتی به خطر می افتد که دانشجویان افشا کننده نیت یک مسوول دانشگاه برای تجاوز به یک دختر دانشجو ، به زندان می افتند و آن مسوول نه تنها بازخواست نمی شود که ارتقای مقام می یابد . امنیت اخلاقی جامعه آنجا تهدید می شود که پلیس به جای آنکه عامل اطمینان خاطر و آرامش اعضای یک جامعه باشد ، به عنوان عامل تهدید و سرکوب و ارعاب مردم ایفای نقش کند . امنیت جامعه را خشونت اخلاقی و زبانی مسوولان آن تهدید می کند . در جامعه ای که مسوولانش مردم را خس و خاشاک ، گوساله و بزغاله ، میکروب و... می خوانند بدیهی است که خشونت و ناامنی زیر پوست جامعه جریان می یابد و در هر مجالی بروز می یابد . امنیت اخلاقی یک جامعه وقتی به خطر می افتد که حاکمیت ، مردم را وادار به تزویر و تظاهر کند و افراد جامعه را تشویق به پنهان کاری و دورویی برای حفظ منافع شخصیشان کند . امنیت اخلاقی و اجتماعی را کشتن روحیه جمع گرایی آحاد ملت از سوی حاکمیت و تهی کردن شهروندان از احساس مسوولیت در قبال جامعه ، به خطر می اندازد . آن چیزی که امنیت اخلاقی یک جامعه را متزلزل می کند ، عدم وجود روحیه پذیرش اشتباه و عذرخواهی از خطاها و به جای آن ترویج اخلاق تکذیب و توجیه در میان صاحب منصبان است . اینها و بسیاری عوامل دیگر که در حوصله این مقال نمی گنجند ، تهدیدهای بزرگ برای امنیت اخلاقی و اجتماعی هر جامعه ای هستند .

حال اگر حضرات مسوول و صاحب منصب و مالک قدرت ، هنوز هم بر این باورند که می توانند با جمع کردن آنتنهای ماهواره و برخورد با افراد بدپوشش ، امنیت اخلاقی و اجتماعی را تضمین کنند ، این گوی و این میدان ! بیایند و آزموده سی و دو ساله خود را بار دیگر بیازمایند ، بلکه این امامزاده این بار حاجتشان را روا دارد و در پرتو این بگیر و ببندهای پر سر و صدا تا چند روز و ماه دیگر ، همای اوج سعادت به دام ما نیز افتد و ما هم لذت زندگی در جامعه ای را که در آن فحشا و سرقت و قتل و جنایت و تجاوز وجود ندارد ، بچشیم ! و البته عاقلان دانند که چنان روشها و استدلالهایی ، حتما به چنین نتایجی ختم خواهد شد !

توضیح عکس: به نظر شما حکم فرد مذکور در راستای امنیت اخلاقی تعریف شده از سوی حضرات چیست؟


۱ نظر:

titi گفت...

متاسفانه نگاه در مملکت ما همینه.

داستان حمله اشار به باغ اصفهان رو که حتما شنیدین. اونجا هم در نهایت نظرات داده شده در همین حد بود.
جدا باید تلاش بشه واسه معرفی اولویت ها.به امید اینکه اثر مثبت داشته باشه.