۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

جنایت چیست؟


می گویند اگر کسی آمر یا عامل یا مباشر در قتل کسی باشد ، جنایت کرده است . می گویند اگر کسی به ناحق سبب حبس و بند و تعزیر بی گناهی را فراهم کند ، مرتکب جنایت شده است . می گویند تجاوز به عنف نوعی جنایت است . اما آیا جنایت فقط همین موارد را شامل می شود ؟ دیروز تشییع پیکر هنرمندی بود که بی شک نابغه موسیقی ایران بود . آهنگسازی برجسته و نوازنده ای زبردست ، در سن 54 سالگی در اثر ایست قلبی درگذشت . هنرمندی که در این سالها بیشتر خانه نشینی را برگزیده بود چون که قدرش ندانستند . نه تنها قدر او ، که قدر امثال او را ندانستند و نمی دانند . پرویز مشکاتیان در سن 54 سالگی دچار ایست قلبی شد ، زیرا جسم و روح و قلبش بیش از این تاب تحمل جنایت و جفا را نداشت . مرگ او ، ثمره جنایت کسانی بود که شناسایی آنها چندان هم دشوار نیست . همانها که زشتی صورت و سیرتشان سوژه خبری همه رسانه های بی طرف و قاعدتا غیر ملی است . عاملان پیدا و پنهان خانه نشینی و انزوا و شکستن و مرگ اصحاب فرهنگ و هنر این مرز و بوم ، برای مردم ناشناس نیستند . دیروز در مراسم تشییع مشکاتیان ، مردم به مدنی ترین وجه ممکن مانع از اشک تمساح ریزی نماینده شرکای جرم در وقوع این جنایت شدند تا ثابت شود اگر به ظاهر در این زمانه و در این سرا ، شاکی و قاضی و متهم و وکیل و دادستان و هیات منصفه!!! همگی یکی هستند ، وجدان عمومی جامعه ، خود می تواند گواه و تشخیص دهنده حقایق باشد ؛ و چه زیرکانه و هوشمندانه ، همایون شجریان برای سوگ مشکاتیان تصنیف قاصدک او را بر روی شعر معروف اخوان ثالث برگزیده بود .
قاصدک!...گرد بام و در ما بی ثمر می گردی!...برو آنجا که بود چشمی و گوشی با کس!...برو آنجا که تو را منتظرند!
مشکاتیان دق کرد و رفت ، همانطور که پیش از او ، بسیار ، بودند و نقش بستند . و چه بسیار کسان که از ترس غریب دق کردن در وطن خویش ، راه غربت برمی گزینند . و چه جنایت بزرگی است اهل دیاری را با کردار و گفتار خود آواره غربت کردن ! مگر نه اینکه یکی از نخستین ثمره های هر جنایتی ، صدمه و ثلمه روحی آسیب دیدگان از جنایت و اشک ریختن آنان است . پس شکی نیست آنان که شرایطی را ایجاد کرده اند که بسیاری از ساکنان این مرز و بوم ، دچار غم فراق و درد غربت شوند و در نتیجه آن روح و روانی پژمرده یابند و اشک ریزند ، جنایتکارند . آنان که برای اهل فکر و فرهنگ و جوانان نخبه این خاک ، راهی جز جلای وطن نگذاشته اند و منابع انسانی را که بزرگترین سرمایه این کشور است ناگزیر به خروج از این آب و خاک کرده اند ، حتما جنایت می کنند . جنایت ، شاخ و دم ندارد . و چه زود روزی برسد که محصول چنین جنایاتی این شود که شعر ملک الشعرای بهار را در رثای این مملکت ، باز بخوانیم که : دردا و دریغا که چنان گشتی بی برگ / کز بافته خویش نداری کفن من / امروز همی گویم با محنت بسیار / دردا و دریغا وطن من وطن من

۱ نظر:

Unknown گفت...

ایهالناس مسلمان کشی‌یکی‌از سرگرمیهای جدید برای کشورها و دولتهای مسلمان و غیره مسلمان شده. جالب اینجاست که دوستان عزیز آقای احمدی خره،چین و شوروی، قبل از شمارش آرای انتخابات به ایشون تبریک گفتند. کشور چین و شوروی یک ساعت بعد از انتخابات به آنترینژاد تبریک گفتند تو نگو اینها با هم یه قرارهایی دارند و آنهم سرگرمی هست که هر ستاشون دوست دارند و آن هم، مسلمان کشی‌. در ارومجی چین و در چچنیا شوروی و در ایران عزیز دولتها همه مشغول مسلمان کشی‌هستند.احمدی‌نژاد ممکن که خایهٔ امریکا و انگلیس را نمیمالد ولی‌ خوب خایهٔ چین و شوروی را ما چ می‌کند. هی‌نماز جمعه داد میزنم مرگ بر یهودی و صهیونیست تو نگو پولدارترین ادمهایی که شوروی را اداره میکنند یهودی هستند. هر هفته میرم نماز جمعه داد میزنم مرگ بر امریکا و مرگ بر انگلیس تو نگو مسلمان کشهای اصلی‌، چین، شوروی و همین رئیس جمهور قلابی خودمون آقای احمقی خره جنایتکار هستند.
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»