۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

روش شناسی استدلالات


فرض کنید یک انسان هم منجم باشد ، هم فیلسوف باشد ، هم فیزیکدان باشد ، هم ریاضیدان باشد ، هم سیاستمدار باشد ، هم رییس مرکز تحقیقات فیزیک نظری باشد ، هم معاون قوه قضاییه باشد ، هم دو تا برادرش رییس دو قوه از سه قوه باشند و هم جواد لاریجانی باشد . نتیجه گیری منطقی این است که چنین آدمی با این همه قابلیت بعضی مواقع حرفهایی می زند و استدلالهایی می کند که منجر به برخاستن دود از سر هر آدمی می شود که همه آنهایی که جواد لاریجانی هست را نباشد . البته اصولا استدلال کردن و نتیجه گیری ، تخصصی است که خیلی وقتها هر آدم عاقلی آن را ندارد و به همین خاطر لازم است اول انواع استدلال را بشناسیم و بعد در مورد استدلالهای صورت گرفته از سوی جواد لاریجانی و بقیه جوادهای کشور اظهار نظر و تعجب نماییم .
1- استدلال شکمی : این نوع استدلال ، شباهت عجیبی به بخارات معده دارد . به این معنا که باید به طور منظم وجود داشته باشد و اگر فرد مبتلا به این نوع استدلال در طولانی مدت استدلال نکند نشانه بیماری اوست . برای انجام چنین استدلالاتی فرد بهتر است یک وری لم بدهد و در حالیکه دستش را به شکمش می مالد اقدام به استدلال کند . فلذا بدیهی است که برخورداری از یک شکم نسبتا بزرگ جزو شرایط لازم و کافی قوت این نوع استدلال است . به عنوان نمونه اگر فردی از همه شرایط مذکور برخوردار باشد می تواند استدلال کند که این همه آدمی که در طی 8 سال جنگ بین ایران و عراق به جبهه رفتند و هزار و یک دردسر را تحمل کردند و خیلی هایشان هم مردند از فیلمهای وسترن الگو گرفته و تحت تاثیر این نوع فیلمها بودند . طبیعی است که در نتیجه این استدلال به زودی در همه شهرها مجبور شویم برای برادر "جان وین" و سایر برادران مشابه مجالس بزرگداشت برگزار کنیم که با فیلمهایشان باعث شدند ما کشور را دو دستی به اعراب ندهیم . همچنین با همین روش می توان چنین استدلال کرد که اگر مردمی از یک کشور به کشور دیگر پناهنده شدند این پناهندگی ، نشانه وجود آزادی در کشور نخست است . قائلان به این روش استدلال را شکمیون می نامند .
2- استدلال کشککی : تفاوت عمده این نوع استدلال با نوع قبلی در این است که به جای مالیدن باید اقدام به سابیدن کرد . این نوع استدلال گاهی اوقات آنقدر شوری به بار می آورد که قابل هضم و تحمل نیست . برای انجام این نوع استدلال باید فرض کنید در حال سابیدن حجم انبوهی کشک در یک تغار بزرگ هستید . در نتیجه باید کاملا خونسرد باشید و وانمود کنید که هیچ چیزی هیچ اهمیتی برایتان ندارد . البته تا حد امکان در دلتان فحش بدهید و نفرین کنید . برای نمونه با رعایت شرایط فوق می توانید استدلال کنید که ایران در المپیک پکن نتایج بسیار درخشانی گرفت و موفقیت در المپیک که فقط به کسب مدال نیست و اگر کسی از این طرف دنیا تا آن طرف دنیا به نیت مسابقه رفت و بعد مسابقه نداد خودش نتیجه درخشانی است . طرفداران این روش کشککیون نام دارند .
3- استدلال سیخکی : این نوع استدلال به طرز عجیبی مانند سیخ است و ممکن است وارد چشم طرف مقابل بشود . برای انجام چنین استدلالی مناسب است یک چیز دراز مانند سیخ ، باتوم ، شیشه نوشابه ، چماق یا چیزی مشابه آن را در دست گرفت ویا به دست طرف مقابل داد و بعد استدلال کرد . در این نوع استدلال ، نیت خیلی مهم است و فرد استدلال کننده باید نیت پاکی داشته باشد تا هر کاری که در راه انجام استدلال انجام داد مشمول پاداش باشد . استدلال سیخکی در همه مکانهای عمومی و خصوصی قابل انجام است . در نتیجه فرقی نمی کند که شما در خیابان استدلال کنید یا در بیابان یا در ییلاق و مکانهای خوش آب و هوا . اگر کسی از همه این شرایط برخوردار بود می تواند دست به استدلال سیخکی بزند . مثلا خرسی که دارای شرایط مذکور بود می تواند استدلال کند که خرگوش است . اهل این فرقه ، سیخکیون نامیده می شوند .
4- استدلال پشمکی : این نوع استدلال مثل پشمک است ، یعنی هم پف می کند ، هم خوشمزه است . این نوع استدلال بیشتر درباره مواد غذایی و مایحتاج مردم کاربرد دارد . در استدلال پشمکی اصلا نباید برای شعور طرف مقابل احترام قائل شد و باید بای نحو کان استدلال را وارد حلق مخاطب کرد . اگر کسی از این قابلیت برخوردار بود می تواند به راحتی استدلال کند که اصلا تورم و فشار اقتصادی نداریم یا مثلا اگر گوجه فرنگی گران است مردم بروند از محله فرد استدلال کننده خرید کنند تا گوجه فرنگی ارزان گیر بیاورند . طرفداران این روش به پشمکیون معروفند .
5- استدلال آبکی : در استدلال آبکی ، کیفیت اهمیتی ندارد و کمیت خیلی مهم است . برای انجام این نوع استدلال آشنایی با بسته نرم افزاری office به ویژه نرم افزار excel جهت رسم نمودار از اهمیت خاصی برخوردار است . در این نوع استدلال باید تا حد امکان تظاهر به خونسردی کرد . برای تمرین این نوع استدلال هر روز ساعت 12 ظهر روبروی آینه بایستد و 1000 بار بگویید الان شب است ، مدارکش هم موجود است . یا اینکه به بقالی محل مراجعه کرده یک سطل ماست بخرید و به آن نگاه کنید و 500 بار بگویید ماست سیاه است ، مدارکش هم موجود است . برای قوت بیشتر این نوع استدلال می توانید علاوه بر نمودار از عکس هم استفاده کنید . بدیهی است که عکس زن و بچه مردم خیلی به انجام این نوع استدلال کمک خواهد کرد . اگر کسی در این زمینه تمرینهایش را خوب انجام دهد می تواند بگوید که تورم نداریم ، بیکاری کاهش یافته است و اگر کسی از میدان میوه و تربار حدود 2 کیلو انگور و 1 کیلو شلیل بخرد سرجمع باید 530 تومان بپردازد نه 5300 تومان . این گروه آبکیون نام دارند . البته برخی اندیشمندان به این گروه ، اهل هاله هم می گویند .
6- استدلال آب دوغ خیاری : شباهت عجیبی به استدلال آبکی دارد اما پیچیده تر است و بار معنایی سنگین تری دارد . در این نوع استدلال علاوه بر آنکه باید شرایط مذکور در استدلال آبکی را داشته باشید ، باید اهل دل هم باشید . باید با غیب رابطه داشته باشید و در عین حال طوری برخورد کنید و حرف بزنید که اگر حرف نزنید بقیه فکر کنند لال هستید . اگر می خواهید آب دوغ خیاری تر استدلال کنید بهتر است با مرتاضان هندی و سامورایی های ژاپنی و اقوام لب بشقابی آفریقا رابطه حسنه برقرار کنید تا هم میراث فرهنگی حفظ شود و هم گردشگری . کسی که واجد چنین شرایطی باشد ، می تواند به آن شکل استدلال کند و مثلا بگوید وقتی اوباما مثل بعضی ها حرف می زد ، بقیه تشویقش می کردند . این جماعت ، آب دوغ خیاریون نام دارند که برای راحتی خیاریون هم خوانده می شوند .
7- استدلال تخم مرغی : نوعی از استدلال است که تخمش از مرغش مهم تر است . یعنی مهم نیست که منظور تخم مرغ است یا کبوتر یا شتر مرغ . کسی می تواند چنین استدلالی کند که خیلی آدم باحالی باشد و در عین حال اهل مذاکره هم باشد . اگر کسی قادر باشد با شیطان در قعر جهنم مذاکره کند ، حتما قادر به انجام استدلال تخم مرغی هم خواهد بود . البته در مواردی دیده شده کسانی که به صورت مخفیانه هم مذاکره کرده اند ، حالا فرقی نمی کند با یک دیپلمات انگلیسی یا یک راننده روسی ، توانسته اند چنین استدلالی را مطرح نمایند . اگر کسی این قابلیتها را داشت می تواند برای اینکه ثابت کند انتخابات ریاست جمهوری کاملا سالم بوده است ، استدلال کند که فقرا به آن آقا رای داده اند و ثروتمندان به موسوی و کروبی و در نتیجه آن آقا به درستی برنده انتخابات بوده است . نتیجه چنین استدلال تخم مرغی این است که از برکت سی سالگی انقلاب اکثریت جامعه را فقرا تشکیل می دهند و بدیهی است که در شصت سالگی انقلاب با همین استدلال ، همه جامعه فقیر خواهد بود . به این گروه تخم مرغیون گفته می شود که البته بسته به نوع جانور تخمگذار ، قسمت دوم نام این گروه قابل تغییر است . البته برخی هم به تسامح اصلا قسمت دوم را نمی گویند .
8- استدلال منطقی : این روش استدلال ، چند سالی است که منسوخ شده است و اندک افراد باقیمانده طرفدار این روش هم یا طی این چند ماه به فکر فرو رفته اند که این روش را کنار بگذارند یا در آینده نه چندان دور به فکر فرو می برندشان و این روش را کنار خواهند گذاشت . صاحبنظران معتقدند استدلال سیخکی جایگزین مناسبی برای استدلال منطقی است . آن وقتهایی که این روش وجود داشت مثلا می شد استدلال کرد که اگر اکثریت جامعه به یک موضوعی معترض بودند باید به اعتراض آنها رسیدگی کرد و حرفهایشان را شنید . این گروه را منطقیون می گفتند . سیخکیون ، اما می گویند منطقیون را باید کشت ، چه با لگد چه با مشت ، یا با چیزهای سیخکی!
مسابقه : به این سوال پاسخ مناسب بدهید و جایزه بگیرید!
این جمله جواد که میرحسین موسوی فرقی با مسعود رجوی ندارد برمبنای کدام روش استدلال است؟
توضیح : این مطلب را در دوران چله نشینی نوشته بودم !

۱ نظر:

آبجی گفت...

چون از صنعت تشبیه استفاده کرده و این نشانه ای از ادبیاتی و اهل دل بودنه، می شه استدلال آب دوغ خیاری ولی به نظر من به شکمی بیشتر می خوره.